پاورپوینت عملیات کیفی مس cu

دسته بندي : مهندسی » مهندسی متالورژی
مشخصات فایل:
پاورپوینت عملیات کیفی مس cu
قالب بندی: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 66
قابل ویرایش

بخشی از پاورپوینت:

مشخصات فیزیکی
مس یکی از مهمترین عناصر مورد استفاده در صنایع غیرآهنی است که قدمت آن به اعصار قبل از دوره آهن می رسد و از 5 هزار سال پیش در صنایع مختلف جنگی، هنری و خانگی بکار گرفته شده است. مس در صنایع امروز به دلائل هدایت، قبول عملیات مکانیکی، مقاومت در مقابل خورندگی و رنگهای زیبا بعد از آهن بیشترین موارد استعمال را در صنایع دارد.
تذکر این نکته لازم است که استفاده روز افزون از آلومینیم و گسترش  انواع آلیاژی آن، موارد استفاده از مس را با کاهش فراوان روبرو کرده است.
مس با جرم اتمی 63/54 و طر اتمی 2/5511 و طر یونی1/06 آنگستروم بدون هیچ گونه تغییرات آلوتروپیکی در 1083C در ساختمان FCC از مذاب متبلور می گردد.
ثابت کریستالی این عنصر 3/6080 آنگستروم و به دلیل احراز کلی شرایط حلالیت از جمله ظرفیت، ردیف الکتروشیمی و اندازه اتمی و قرار گرفتن در میانه جدول اتمی و ردیف الکتروشیمی به عنوان حلال ترین فلزات شناخته شده است. تقریباً کلیه عناصر( به استثاء چند عنصر صنعتی محدود مانند سرب) تا حدودی در مس قابلیت انحلال دارند و از این رو آلیاژهای مختلف و متنوع مس و سایر عناصر مانند برنج ها(مس و روی)، مس و قلع، مس و آلومینیم و مس و سیلیسیم تحت عنوان کلی برنزها و آلیاژهای مس و نیکل تحت عنوان نقره آلمانی (ورشو) از اهمیت فراوان برخوردارند.
فاکتور اندازه اتمی مس با بسیاری از عناصر از حدود 0/15  +  1 تجاوز نمی کند که به طور مثال این فاکتور در مورد بعضی از عناصر به شرح زیر است:
حلالیت جانشینی عناصر در مس به مقدار زیادی به نسبت الکترونی آنها در منطقه برلیون بستگی دارد. که در مباحث متالوژی فیزیکی مطرح شده است. به طور اختصار در صفحه اول برلیون مس در ساختمان FCC حداکثر تا 1/4 الکترون بر اتم شرایط توزیع محلولی برقرار می باشد. بدیهی است اندازه اتمی و ردیف الکتروشیمی و ساختمان کریستالی از اهمیت نهایی برخوردار است. از این رو حداکثر حلالیت روی( دو ظرفیتی) 40% اتمی و آلومینیوم ( 3 ظرفیتی) 13/3 % براساس تئوری برلیون محاسبه می گردد. شرایط انرژی آزاد برای تشکیل فازهای میانی و ترکیبات بین فلزی مس و سایر عناصر باعث آن می شود که دیاگرام تعادل آلیاژهای دوگانه و سه گانه مس از پیچیدگی بیشتر و فازهای متنوع تری تشکیل گردد.
به این دلیل که قطر دهانه نفوذ ساختمان مس نسبت به آلومینیوم کوچک است لذا ضریب حلالیت نفوذی عناصر دیگر و شرایط چنین نفوذی کمتر از آلومینیوم یا سایر عناصر با قطر اتمی بزرگتر   می باشد.
و به جز هیدروژن و مقدار کمی اکسیژن که در مس محلول می شوند، بقیه عناصر ترکیبات شیمیایی مختلف تولید می کنند. بدیهی است تأثیر درجه حرارت در ضریب نفوذ در مورد مس نیز صادق می باشد و افزایش درجه حرارت باعث افزایش انواع مختلف حلالیت می گردد.



- این پاورپوینت کاملا استاندارد بوده و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی رعایت شده است. 


دسته بندی: مهندسی » مهندسی متالورژی

تعداد مشاهده: 3404 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: power point

تعداد صفحات: 66

حجم فایل:767 کیلوبایت

 قیمت: 39,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ppt و در 66 اسلاید، قابل ویرایش.