پرسشنامه نشانه های اختلالات روانی (SCL –90-R)

دسته بندي : علوم انسانی » جامعه شناسی
توضیخات:
دانلود پرسشنامه با موضوع نشانه های اختلالات روانی (SCL –90-R)،
در قالب doc و در 7 صفحه، قابل ویرایش.

توضیحات تکمیلی:
معرفی پرسشنامه
 این آزمون شخصیتی کوتاه پاسخ علاوه بر تشخیص بیماران روانی در مورد معتادین به الکل و مواد مخدر،ناتوانی های جنسی،بیماران سرطانی،بیماران با نارحتی های شدید جسمی و افرادی که نیازمند مشاوره هستند و یا برای غربال کردن ( به خصوص در مواقع استخدام) با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است.
فرم اولیه این پرسشنامه(SCL-90) به وسیله دراگوتیس،لیپمن و کوری (1973) برای نشان دادن جنبه های روان شناختی بیماران جسمانی و روانی طرح ریزی شده است.
دراگوتیس و همکاران در سال 1984 پرسشنامه مذکور را مورد تجدیدنظر قرار داده و فرم نهایی آن را به نام فهرست تجدیدنظرشده علائم روانی (SCL-90-R) منتشر کردند.
این فهرست کوتاه پاسخ شامل 90 سوال پنج گزینه ای(هیچ =0،کمی =1،تا حدی =2،زیاد =3،خیلی زیاد =4 )است.
محتوای این آزمون 9 بعد مختلف را به شرح زیر می سنجد :
1. شکایت جسمانی (So):فرد کارکرد بیمارگونه بدن خود را ادراک می کند.
2. وسواس-اجباری (Oc):فرد بر افکار،تکانه ها و اعمالی تمرکز می کند که ناخواسته هستند.
3. حساسیت در روابط بین فردی (Is):فرد احساس عدم کفایت،خود کم بینی و احساس ناراحتی در ارتباط با دیگران می کند.
4. افسردگی (Dp):فرد احساس درماندگی و ناامیدی می کند، نسبت به لذت زندگی بی علاقه است و خلق و خوی افسرده دارد.
5. اضطراب (An):فرد از اضطراب زیادی برخوردار است.
6. پرخاشگری (Ag):فرد دارای افکار،اعمال و احساس های ناشی از خشم است.
7. ترس مرضی (Ph):فرد دارای ترس شدید غیرمنطقی نسبت به یک محرک خاص است.
8. افکار پارانوییدی (Pa):فرد نسبت به دیگران بدبین است و سوءظن دارد.
9. روان پریشی (Ps):فرد دارای ویژگی های روان پریشی (ضعیف تا حاد) است.
در ضمن تعداد 7 سوال نیز بطور پراکنده جهت جلوگیری از آگاهی آزمودنی از ماهیت آزمون به پرسشنامه اضافه شده است که مانند سایر ابعاد نمره داده می شود.
 
 ر.وش نمره گذاری و تفسیر
این پرسشنامه 90 ماده در مقیاس لیکرت 5 درجه ای (0 = هیچ، 1 = کمی،  2 = تا حدودی،  3 = زیاد، 4 = به شدت) می باشد. هر یک از سوالات پرسشنامه دارای طیف پنج درجه ای است که از صفر تا چهار نمره (از هیچ تا بی نهایت) را به خود اختصاص می دهد. در نمره گذاری، اولین مرحله، تهیه کلیدی برای محاسبه مجموع نمرات هر بعد است. بدین منظور، ده کلید برای محاسبه 9 بعد از علایم مرضی و سوالات اضافی پرسشنامه تهیه می شود. در مرحله دوم، مجموعه نمراتی کهآزمدنی در هر بعد به دست اورده، به جدولی که برای ثبت نمرات آزمودنی ها در یک پاسختامه وجود دارد، منتقل می شود. برای بدست آوردن مجموع نمرات هر بعد، کلیه ی شماره های غیر از ضفر مربوط به هر بعد، با هم جمع می شوند. در مرحله سوم، برای بدست اوردن میانگین علایم مرضی در هر بعد، مجموعه نمراتی که آزمودنی در ابعاد پرسشنامه (به استثنای سوالات اضافی، گرفته است، بر تعداد سوالات هر بعد تقسیم می شود و میانگین علایم مرضی هر بعد در جدول خلاصه اطلاعات هر آزمودنی، مشخص می گردد. در مرحله بعدی، شاخص علایم کلی (GSI) محاسبه می گردد. به عبرات دیگر، مجموع نمراتی که هر آزمودنی در نه بعد از علایم مرضی و سوالات اضافی گرفته است، با هم جمع می کنیم و بر عدد 90 (تعداد کل سوالات آزمون) تقسیم می نماییم تا شاخص علایم کلی، به دست آید. در مرحله بعد تعدادا سوالاتی را که آزمودنی در آنها نمره صفر گرفته است، تعیین و از تعداد کل سوالات، یعنی عدد 90 کم می کنیم تا شاخجمع علایم مثبت (PST) نیز محاسبه شود. در مرحله بعد برای به دست آوردن شاخص علایم مثبت ناراحتی (PSID)، جمع کل GSI را بر جمع کل PSI تقسیم می کنیم تا شاخص PSDI به دست آید.


دسته بندی: علوم انسانی » جامعه شناسی

تعداد مشاهده: 2625 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 7

حجم فایل:32 کیلوبایت

 قیمت: 22,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 7 صفحه، قابل ویرایش.